Davve
Kvällsmekarn  - 2008-10-01 23:51
Whutt the hell har David svarvat / borrat på jobbet ikväll?! Panda Pez-automat för storleksjämförelse (OBS Fredrik: Inga godisar kvar i, men jag har ett magg med jordgubb kvar att ladda i ifall blodsockret faller allt för snabbt.) Magnus borde kunna ta denna lätt! Särskilt med tanke på att att saken inte är riktigt klar. Det är något som inte saknas...
Floaf  - 2008-10-02 00:38
En distansbricka till en kaffemaskin?
Vilden  - 2008-10-02 08:39
Något som _inte_ saknas? Är vad-det-nu-är klart när det är något som saknas menar du? Förvirrande..
Floaf  - 2008-10-02 09:47
Det kanske är nåt som ska sågas/borras bort från det där?
Tindrah  - 2008-10-02 09:54
Ok...jag gissar på bildel eller motorcykeldel! :D (som om det skulle kunna vara något annat när David är i farten...?)
David  - 2008-10-02 10:02
10 poäng till Tindrah! =)
Inget saknas = dåligt  - 2008-10-02 10:03
Helt rätt Vilden!
Kaffemaskin...  - 2008-10-02 10:05
Helt fel Fredrik! Distans till kaffemaskinen är feltänk, den vill man ha så nära som möjligt.
Vilden  - 2008-10-02 10:30
Men kan man säga att något saknas - när det väl är borta - när det egentligen inte ska vara där? Fortfarande förvirrande..
Vilden  - 2008-10-02 10:38
För att specificera mig lite mer än Tindrah så gissar jag på någon form av bildel :)
David  - 2008-10-02 11:19
10 p även till Vilden! Något ska på bort på prylen, men vad? Fredrik är inne på helt rätt sågas/borras-spår. Tips: Räkna antalet tänder (inte pandans).
M  - 2008-10-02 11:59
Ett 36-1 hjul till EDIS eller liknande tror jag. Fila bort tanden lite snyggt bara så det blir fin signal.
Vilden  - 2008-10-02 12:52
Har det något att göra med ditt lilla projekt som stod på golvet i hallen tidigare..?
David  - 2008-10-02 13:32
Ett triggerhjul för fords fördelarlösa EDIS-tändsystem är det så klart. Magnus har en Pez-godis att hämta ut nästa gång han kommer till Södertälje! En tand kommer filas bort när jag måttat in allt på motorn. Lite synd bara att "groparna" mellan tänderna inte blev djupare. Och det är ju precis det som står i min hall, en testrigg för EDIS systemet men då med ett Scania växellådsdrev som triggerhjul. Detta är de riktiga prylarna som kommer hamna i bilen.
wahlle  - 2008-10-02 14:23
Jag skulle ha sagt varvtalsmätning, men jag hann inte riktigt med. Men på gasturbinen har vi två hjul. Ett med 60 st tänder och ett hjul med en tand. Någon som vet vad de två har för olika uppgifter?
AntiZ  - 2008-10-02 19:33
Svar till Wahlle! Den ena ger en vinkel (eller tid) och den andra ger en synk-signal.
Floaf  - 2008-10-03 01:30
Är det bara jag som inte har en aning om vad EDIS är? Det låter spännande. Har man helelektronisk pulsgivning då? Typ som en kamerablixt? :-)
wahlle  - 2008-10-03 07:52
Det är väl tämligen nära AntiZ, eller typ rätt. Det ena resulterar i en fyrkantpuls vars frekvens är varvtalsberoende, dvs man räknar ut varvtalet med den frekvensen. Den andra indikerar ett 0-läge på rotorn, som används vid bestämning av vibrationernas maxamplitud. Man vill veta var i förhållande till 0-läget vibrationen har sitt största värde så man kan räkna ut var man ska montera balanseringsvikten.
David  - 2008-10-03 13:33
EDIS (Electronic Distributorless Ignition System) använder en VR-givare (variabel reluktans - känner av tänderna som passerar med hjälp av magnetfältets ändringar) och är alltså "helelektiskt som en kamerablixt" *smile*. Att det är ett 36-1 (läs: "36 minus 1") tandhjul innebär att en av de 36 tänderna är borttagen. Den borttagna tanden ska vara placerad så att den passerar VR-givaren 90 vevaxelgrader före Övre DödPunkt på 1:ans cylinder. EDIS arbetar också enligt "waste spark"-principen och två tändspolar ger gnista till fyra tändstift, en spole ger gnista samtidigt på cylinder 1 och 4 och den andra samtidigt på 2 och 3. Tändstiften ger alltså gnista även på avgastakten, därför behövs heller ingen kamaxelgivare för att hålla reda på i vilken takt motorn är. Så länge motorn är i ÖDP så är det bara att blåsa på!
Floaf  - 2008-10-03 15:38
Smart! Det där förstod ju till och med jag :-) Jag är mest imponerad över att elektroniken håller trots att det är ganska höga spänningar liksom. Men upptransformeringen sker väl via hyffsat galvaniskt isolerade spolar gissar jag på? Lite tråkigt om gnistan skulle råka hoppa in i elektroniken menar jag :-)
M  - 2008-10-03 21:50
Ja, det är en lågspänings- och högspänningsspole i själva tändspolen så elektroniken slipper att få 30000V eller nått i mumidalen. Det blir dock en rätt fet spänningspeak från spolen även på lågspänningssidan så man får räkna med att elektroniken måste hålla för några hundra volt om det ska funka. Sedan finns det också system som saabs DI-kasset där man också gör en 'jonmätning' i cylindern under förbränningen via tändstiftet och då måste mätelektroniken också stå pall för själva tändspänningen, klart intressant och inte helt okomplicerat vilket nog också saab fått erfara i början.
Tindrah  - 2008-10-04 00:25
...
Floaf  - 2008-10-04 02:36
Jo, det var lite det jag tänkte på med. Det är ju knappas en störningsfri miljö i en bil/lastbil elmässigt. Det skulle vara lite kul att veta vad saker och ting måste tåla för att fungera i bilar.
Skriv en kommentar